Roetz – první kolo z druhé ruky

Nizozemci jsou národem cyklistů, a tak jistě nepřekvapí, že jen v roce 2011 vyhodili "do sběru" 1,5 milionu jízdních kol. Nemalá část z odložených bicyklů by klidně mohla sloužit svým uživatelům dál, stačilo by je jen trochu opravit.

Firma Roetz je součástí projektu Passwerk, které jsou obdobou našich chráněných dílen. Pracují zde lidé pokročilého věku nebo s tělesným postižením. V dílně Roetz – velmi zjednodušeně řečeno – vezmou staré, vyhozené kolo, opraví ho a opětovně prodají. Nedělá se tu právě velký byznys, ale spíš se účelně prodlužuje životní cyklus ojetých bicyklů. O co tedy v Roetz jde? Na to jsem se zeptal manažera dílny, Marka Groot Wassinky.

Proč vůbec opravovat stará ojetá kola, mají snad Holanďané málo kol?

Kol máme sice dost, horší už je to s kvalitou. Myslím si, že ještě po druhé světové válce jsme dělali nejlepší kola na světě. Dnes to už ale neplatí, a celá tradiční cyklo-výroba už dnes prakticky neexistuje. Holandskou produkci definitivně rozdrtila v posledních třech desetiletích levná asijská výroba.

Za dvacet let se také razantně změnily požadavky a přání cyklistů. Dříve lidé chtěli kola, která bych označil jako „solidní“. Pak ale začali dávat přednost „módnímu“ bicyklu, který je nějakým způsobem reprezentoval, podobně jako auto nebo drahý mobil. Problém nastal poté, co si uvědomili, jak nízká kvalita a vysoká poruchovost je u importovaných kol, a začali se dívat zpět po starých a spolehlivých kolech. Proto teď děláme ze starých kol nová.

Jaké je tedy průměrné stáří vyhazovaných kol? Jsou lepší ty zachovalejší, novější?

Milion a půl vyhozených kol ročně, to zní jako ohromné číslo. Většina z ojetin není starší než dva tři roky. Nás ale zajímají kola stará třicet a více let, a těch je méně než 20 %. I když se to zdá neuvěřitelné, jen samotný rám takového veterána je učiněný poklad. Když jej vezmeme, upravíme a přetřeme, vydrží klidně dalších dvacet let.

Takže vyrábíte nová kola ze starých?

Není to staré kolo z druhé ruky, je to nové kolo se starým, kvalitním rámem. Jistě, pořád víme, že je hodně co zlepšovat. Brzdy a přehazovačky například pořád montujeme z asijského dovozu. Ale tím, že se snažíme na starý rám namontovat nové prvky, zlepšujeme prodejnost celého produktu. Na kolo například přiděláváme vlastní dřevěné blatníky. Dřevo na ně pochází z pokácené městské zeleně, kterou tak vlastně pomáháme také recyklovat. Ty vyrábíme tady, v našich dílnách.

Jak vypadá váš výrobní a obchodní řetězec?

Staré kolo rozebereme, většinou ponecháme jen rám. Zbylé prvky využíváme jen částečně, většinou je separujeme (ty znovuvyužitelné) anebo odprodáváme do spaloven. Rekonstrukce kola, jeho smontování, natření, včetně instalace nových prvků – dřevěných blatníků a bedničkového košíku – nás přijde na 30-50 euro. Od nás pak putuje k našim specializovaným prodejcům. Máme velká prodejní místa v Haarlemu a Hoovendorpu, ale prakticky jsou naše kola k dostání v padesátce různých obchodů. Dokonce máme i pobočky – v Kodani, Berlíně, Londýně a na několika místech v Belgii. Tady se prodávají za 500-550 euro. Každé kolo, většinou s typickým oranžovým nebo červeným přestřikem, je opatřeno kartičkou s fotkou našeho zaměstnance, který to kolo vyrobil. Je pro nás důležité, aby zákazníci věděli, jaké kolo a proč si pořizují. Naši zaměstnanci v několika Passwerk dílnách po celém Holandsku vyprodukují 20-50 kol týdně.

Kde sháníte kola k renovaci?

Nakupujeme je na burzách, pořádaných městy. Většina radnic se touhle formou zbavuje svého odpadu předtím, než je odprodá do spaloven. Města získávají kola různou cestou. Část z nich je skutečně odložena ve sběrných dvorech, ale často se také jedná o kola, která zůstala opuštěná a zamčená ve stojanu déle než rok. A pochopitelně, když přijde na čištění městských říčních kanálů, jsou to učiněné žně. Vzhledem k tomu, že si můžeme vybírat z milionové nabídky, můžeme se soustředit na typy, které nás zajímají. Jeden kus odkupujeme za 5-10 euro.

Není to trochu hodně na „odpad“?

Levné to není, ale pro nás je to cena materiálu. A tím, že vlastně využíváme použité materiály, se stáváme proti zahraničním dodavatelům konkurenceschopnější. A rostoucí ceny surovin ve světě nám hrají do karet. Úplně nové kolo si v obchodě koupíte za více než sedm set euro.

Módní prvky, jako jsou třeba dřevěné blatníky, zlepšují prodejnost renovovaného kola.

„Poslední skutečně dobrá holandská kola jsou většinou přes třicet let stará,“ říká Marek Groot Wassinka ze společnosti Roetz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *