Autor
Kategorie:
Téma měsíce

Recyklace ojetých pneumatik poskytuje lidem práci

Z recyklovaných pneumatik lze vyrábět nejen silniční povrchy, ale také pryžové kanálové vpusti a mříže, dále dlažby a tvarové výrobky nebo antivibrační, odhlučňovací a protihlukové systémy.

Zpracováním ojetých pneumatik se na jižní Moravě dlouhodobě zabývá holding REC Group. Jedna jeho dceřiná společnost (RPG Recycling, s. r. o.) vyrábí granulát, který je pro další z firem (GELPO, s. r. o.) vstupní surovinou pro nejrůznější výrobky. Využívají se k odhlučnění tramvajových tras, jiné jsou k spatření u dětských hřišť, další slouží jako tlumicí podložky pod stroje, tlumicí desky pod stavbami, podložky či prokladky pod hutní materiál, případně jako dlažba v chodnících.

»Odpady vznikající při výrobě v GELPO se vracejí zpět do RPG Recycling k opětovnému zpracování. Tím bude vše znovu využito,« konstatuje generální ředitel skupiny REC Group Bronislav Janeček.

SBĚRNÉ SYSTÉMY

Dostatek vstupních surovin, tedy ojetých pneumatik, si RPG Recycling zajišťuje dvěma cestami: V rámci systému zpětného odběru pneumatik nebo za úplatu.

»Systém zpětného odběru pneumatik představuje individuální odpovědnost výrobce nebo dovozce pneumatik zabezpečit nakládání s výrobky po ukončení jejich životnosti, a to v objemu, v jakém nové pneumatiky na ten který trh dodali. Povinná osoba pak obvykle má partnera, který zajišťuje v rámci jejich odběratelské sítě službu sběru a následného využití těchto odpadních pneumatik. Tímto partnerem je u celé řady společností v Česku i na Slovensku naše společnost,« vysvětluje Ing. Petr Sadovský, výrobní ředitel společnosti RPC Recycling. »Druhým způsobem je poskytování služby ekologické likvidace pneumatik za úplatu, která je nabízena zákazníkům z řad odpadářských společností, technických služeb měst a obcí, samotným městům či obcím a řadě dalších společností, u kterých se staré či nepotřebné pneumatiky vhodné k využití vyskytují.«

Situace na trhu ojetých pneumatik se během několika posledních let rapidně změnila. Vlivů bylo několik – zvyšování spotřeby pneumatik cementárenskými giganty, které používají pneumatiky jako palivo, rostoucí konkurence v podobě recyklátorů pneumatik, legislativní změny, externí vlivy z Evropské unie i okolních států atd. To vše způsobuje relativní pokles objemu odpadních pneumatik na jednotlivého zpracovatele.

»Doba, kdy se nevědělo, kam s ojetou pneumatikou, dávno minula. Naštěstí jsme si vždy dokázali zajistit dostatečný objem pneumatik do své výroby, a to především z českého a slovenského trhu. Příkladem je rok 2012, kdy jsme zpracovali téměř 20 tisíc tun pneumatik,« uzavírá Petr Sadovský.

VÝHLED DO BUDOUCNOSTI

Na jižní Moravě plánují rozjet zakázkovou výrobu pryžových kanálových vpustí a poklopů, do nichž bude možné vlisovat erby či znaky měst a obcí. Výrobky zatím směřují především k českým zákazníkům, ale v plánu mají i oslovení zahraničních trhů. »Mělo by se jednat především o nové druhy pryžových dlažeb a pryžových kanálů,« upřesňuje ředitel společnosti GELPO Jaroslav Gajdůšek. »Poklopy se znaky jsou zatím ve fázi příprav. Dokončujeme technologii, která dokáže takové poklopy vyrábět. Zároveň už s obcemi komunikujeme a chystáme nabídky. Poklop se znakem města či obce zkrátka musí vypadat skvěle.«

Vzhledem k častým krádežím kovových poklopů se města a obce často rozhodují je nahradit jiným materiálem, nejčastěji plastem. Ten má podle Jaroslava Gajdůška své nevýhody: Poklopy se totiž vyrábějí vstřikolisováním z plastů a oproti mřížím z granulátu jsou tvrdé (a tedy křehké). Další nevýhodou je nízká hmotnost – při větších deštích či povodních hrozí odplavení. Za výhodu pryžových mříží jejich výrobce označuje tichost v provozu a odolnost vůči mrazu a solím na cestách.

Ředitel společnosti GELPO Jaroslav Gajdůšek nastíňuje nejbližší budoucnost firmy: »Hlavní vizí je naplnění výroby na maximum. Rádi bychom co nejdříve spustili třísměnný provoz. Dosud vyrábíme ve dvojsměnném, což je ztrátové. Z toho vyplyne i určité zvýšení počtu zaměstnanců.«

Skupina REC Group nyní zaměstnává přibližně 250 lidí, přičemž asi padesátka z nich má změněnou pracovní schopnost a pracuje ve chráněných dílnách.

Dokončujeme technologii, která umožní vyrábět pryžové kanálové poklopy s vlisovaným erbem či znakem příslušné obce nebo příslušného města.

Kanálové vpusti a mříže vyráběné společností GELPO z granulátu z recyklovaných pneumatik zloděje nelákají, ztiší silniční provoz a navíc odolávají mrazu a solím.

FOTO: ARCHIV

Petr Sadovský: Doba, kdy se nevědělo, kam s ojetou pneumatikou, už dávno minula. Naštěstí jsme si v RPG Recycling vždy dokázali zajistit dostatek těchto pneumatik pro svou výrobu.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *