Recyklace může dát starým kamionům nový život

Kamiony, které opouštějí výrobní linku, nemusí být tak nové, jak by se mohlo zdát. Jedna třetina z jejich celkové hmotnosti jsou recyklované kovy. Přinejmenším u kamionů značky Volvo.

Švédský výrobce kamionů rozjel svou recyklační strategii už v polovině 90. let minulého století. Nedaleko švédského něsta Göteborg bylo vybudováno Volvo Truck Center, v němž se staré kamiony rozmontovávají až do poslední součástky a jejich materiál se recykluje. Nejzachovalejší díly se pak prodávají na trhu s použitými automobily.

Materiál, který nemůže být prodán, se separuje podle druhu: železo, hliník, mosaz, plast, spalitelné složky atd. Ty se recyklují na nové výrobky nebo se spalují s využitím energie. Na skládku nejde nic.


NA RECYKLACI SE MYSLÍ UŽ PŘI VÝROBĚ

„Mysleli jsme na životní prostředí, zdroje a budoucí generace,“ říká ředitel pro životní prostředí ve Volvo Trucks Lars Martensson. „Snažíme se tento proces podporovat co nejvíc, včetně toho, že pro každý typ kamionu máme detailní návod, jak ho recyklovat.“ Při navrhování a výrobě kamionu se již přihlíží k tomu, co se s ním bude dít, až přestane sloužit. „Přizpůsobujeme návrh a výrobu kamionů potřebám recyklace. Například pro přichytávání kabelů a trubic používáme radši plastické než kovové sponky, protože kovové sponky se při demontáži hůře odstraňují,“ vysvětluje Lars Martensson.

Skoro 50 % hmotnosti železa použitého v kamionech pochází z recyklovaných kovů, u litiny je to 97 %. Jelikož na výrobu recyklovaných materiálů je třeba méně energie, jsou environmentální výhody zřejmé. Navíc má recyklace i finanční výhody, pokud je na trhu nedostatek určitého kovu a jeho ceny stoupají. V současnosti se recykluje více než 90 % kamionů značky Volvo, které ukončily svou životnost. Z každého kamionu se získá více než devět tun různých materiálů, který lze recyklovat.

V DÍLNĚ

Každý kamion, který přijde do dílny na recyklaci, se nejdříve pečlivě prohlédne. Hledají se hlavně úniky olejů, ale také zřetelné vady a poškození. Všechny rozebrané části se označí velkou žlutou značkou a ID číslem kamionu a umístí do jednotlivých kontejnerů, které jsou rovněž označeny ID číslem kamionu. Každá jednotlivá část určená k prodeji musí být vystopovatelná zpět až ke konkrétnímu kamionu, včetně modelu, roku výroby a výrobní série.

Kamiony se rozmontovávají – jednoduše řečeno – od čumáku po zadní kola. Nejdříve se z kamionu do speciálních kontejnerů odčerpávají chladiva. Podle stáří kamionu jich lze získat přibližně 800-900 gramů. Jeho hmotnost se zjišťuje a eviduje, aby bylo jisté, že žádné chladivo neuniklo do atmosféry. Další kapaliny a motorový olej se vypouštějí do nádob pod vozidlem a pak se přečerpávají do uzavřených tanků. Z nich se odesílají ke konečnému odstranění. Na odčerpání kapalin navazuje samotné rozebrání automobilu. Začíná se u kabiny kamionu. Sedačky, volant, „tapecírunk“, elektronika i samotný skelet kabiny se dají velmi dobře prodat, pokud jsou v dobrém stavu.

Po rozebrání kabiny se demontuje převodovka a dvanáctilitrový motor kamionu. Převodovky a zadní nápravy se často odesílají k renovaci, ale u motoru by to bylo příliš nákladné. Demontážnímu týmu trvá šest až sedm dní, než kamion celý rozebere, roztřídí části podle dalšího zpracování a vyčistí všechny díly, aby byly připraveny k prodeji. V dílně u Göteborgu ročně zpracují 30-40 kamionů za rok.

Zdroj: Minett Media

Při demontáži kabiny vozu se odděluje kus po kuse.

Kabinu vozu lze velmi dobře prodat, pokud je v dobrém stavu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *