První elektrický svoz odpadů má Chicago

Rovinaté město u jezera jako stvořené pro nasazení elektrických automobilů, to je Chicago, které se rozhodnutím radnice stalo domovem prvního plně elektrického vozidla na svoz odpadů ERV na západní polokouli.

ERV či Electric Refuse Vehicle vzniklo v kalifornské společnosti Motiv Power Systems (MPS) podle vlastního designu, využitím vlastní modulární konstrukce elektrického systému pohonu EPCS (Electric Powertrain Control Systems) a ve spolupráci s chicagskými dodavateli svozových vozidel. Motiv Power Systems vyhrála veřejnou soutěž Chicaga na dodávku 20 vozidel za 13,4 milionu USD při ceně 670 000 USD/kus již v roce 2012. K zadání města patřil min. dojezd 96,6 km (60 mil), objem 15,3 m3 a nosnost 9 tun odpadu stlačeného na 594 kg/m3 (1000 lbs/cu. yard) po 70 cyklech lineárního lisování denně, které umožňuje užití ve všech částech města s roční produkcí 1,1 mil. tuny odpadu od 600 tisíc domácností.


Město provozuje první elektrické vozidlo, dodané počátkem roku 2014, na 96,6 km svozových tras s očekávanou roční úsporou 10 184 l nafty v bezemisním provozu, bez prachu, bez sazí a bez vzniku 23 tun CO2.

Nová ERV mají několik dalších předností: s max. celkovou hmotností 27,2 tuny a s výkonem 280 kW při točivém momentu 3000 Nm dosahují max. rychlosti 80 km/h, jejich provoz stojí 10 centů za míli proti 80 centům za míli u dieselu, a navíc zajistí tichý provoz při svozu během noci a časných ranních hodin. Vytvořením nočního programu Night Shuttle se značně zvýšila produktivita svozu a využití vozidla.

Energii pro jízdu a hydrauliku dodává 10 kusů li-ion baterií po 20 kWh s celkovou kapacitou 200 kWh. Plného nabití dosáhnou rychlonabíječkou (součást dodávky) za 8 hodin. Výhodnou nabídkovou cenu za ERV docílil MPS mj. použitím sériového podvozku nákladních vozů Crane Carrier a sériové nástavby se zadním nakladačem Loadmaster Excel S. Předpokládá se, že díky flexibilitě EPCS vozidlo ERV značně překoná plánovanou životnost osm let.

Stojí za zmínku, že MPS není nezkušená v elektrickém pohonu užitkových vozidel; ještě dříve začala vyrábět v krátkých sériích první elektrický školní autobus typu A v USA pro 25 osob, poháněný 150kWh li-ion baterií, s dojezdem 161 km.

První elektrické vozidlo na svoz odpadů v Chicagu od Motiv Power Systems

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *