Autor
Kategorie:
Praxe

Příručka o férové ekoreklamě

Úplně první českou publikací s konkrétním návodem, jak se při zeleném marketingu vyvarovat zbytečných nešvarů a nejasností, vydává CENIA, česká informační agentura životního prostředí. Publikace Vlastní environmentální tvrzení aneb férová ekoreklama v praxi obsahuje praktický návod pro firmy, jak...

Úplně první českou publikací s konkrétním návodem, jak se při zeleném marketingu vyvarovat zbytečných nešvarů a nejasností, vydává CENIA, česká informační agentura životního prostředí. Publikace Vlastní environmentální tvrzení aneb férová ekoreklama v praxi obsahuje praktický návod pro firmy, jak propagovat své ekologicky šetrnější produkty efektivně a zároveň věrohodně.

Příručka poradí jak věrohodnou ekoreklamu vytvořit a efektivně používat. Zároveň obsahuje srozumitelný popis pravidel pro vlastní environmentální tvrzení v normě ČSN ISO 14021 i s příklady správného použití nejčastěji používaných tvrzení (např. recyklovatelný, recyklovaný, energeticky úsporný atd.). Nedílnou součástí je informace o regulaci reklamy v České republice a sankcích pro případy, kdy je reklama nekalou obchodní praktikou. Do této kategorie se může počítat i tzv. greenwashing.

Vlastní environmentální tvrzení je prohlášení, značka nebo obrazec poukazující na environmentální aspekt produktu, součástky či obalu. Stručně řečeno, je to vlastně jakákoli „ekoreklama“ – od sdělení o 100% recyklovanosti na obalu toaletního papíru po reklamní spot o novém „ekologickém“ modelu televizoru s LCD displejem. O podobě vlastních environmentálních tvrzení rozhoduje především firma, není vyžadováno žádné oficiální schválení (na rozdíl od certifikátu Ekologicky šetrný výrobek). Spotřebitel má proto u takové ekoreklamy málo možností ověřit si, zda je předkládaná informace pravdivá, nebo je jen šalebnou pobídkou k nákupu daného zboží. Pro praxi, kdy výrobce dělá svůj výrobek šetrnější k životnímu prostředí, než ve skutečnosti je, se vžil název „greenwashing“. Podle průzkumu kanadské organizace TerraChoice v kanadských a amerických supermarketech je to případ celých 98 % zelené reklamy, kdy byla informace o výrobcích falešná, zavádějící nebo špatně podaná (viz zpráva The Seven Sins of Greeenwashing, dostupná na <http://sinsofgreenwashing.org>).

„Na greenwashing běžně narážíme i v České republice. Přesto věříme, že drtivá většina firem na českém trhu si váží svých zákazníků, a chce tedy své ekologicky šetrnější produkty propagovat poctivě. Příručka by jim v tom měla výrazně pomoci a rozptýlit nevědomost, se kterou se u firem v souvislosti se zelenou reklamou neustále setkáváme,“ říká Pavel Hrubý z CENIA.

Zájemci si příručku mohou stáhnout na adrese www.cenia.cz/prirucka-vet ve formátu PDF.

Ve výjimečných případech lze objednat i zaslání poštou.

Na obalech často najdeme tvrzení o recyklovatelnosti. Jsou však vždy pravdivá?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *