Autor
Kategorie:
Praxe

Gumoasfalt z recyklované pryže snižuje hluk

Pryžový granulát z recyklovaných pneumatik použitý v gumoasfaltovém povrchu u Zádveřic prokazatelně snižuje hluk ze silničního provozu.

První pokládka alternativního povrchu s příměsí pryžového granulátu ve Zlínském kraji se uskutečnila na konci října loňského roku (2011). Pryžový granulát, který vzniká drcením ojetých pneumatik, vyrábí společnost RPG Recycling z Uherského Brodu. Šlo o krátký úsek silnice I. třídy číslo 49 v blízkosti obce Zádveřice. Jedná se o dopravně velmi zatížený úsek v poměrně nepříznivých klimatických podmínkách.

Letos na jaře proběhlo první měření hlučnosti nového povrchu a výsledky jsou jednoznačné i překvapivé. Takzvaný gumoasfalt je v porovnání s běžným povrchem tišší, navíc pro lidské ucho příjemnější. Měření bylo prováděno dle norem, metodou měření hlučnosti při odvalování pneumatik v několika rychlostech a v obou směrech. Jde tedy o relativní porovnání hlučnosti na měřených površích za daných podmínek: konkrétní pneumatika, na daném autě a při dané rychlosti. Měření a zpracování dat provedl vědecký tým profesora Jana Kudrny z Vysokého učení technického v Brně.


BEZ VYSOKÝCH TÓNŮ

Už první výsledky při odvalování pneumatiky skutečně potvrdily snížení hlučnosti povrchu minimálně o tři dB oproti koberci mastixovému a 4 dB oproti asfaltovému betonu. Jeden z hlavních důvodů, proč i lidské ucho vnímá provoz na novém gumoasfaltovém povrchu jako výrazně tišší, je pokles hlučnosti provozu ve vysokých tónech, na které je náš sluch citlivý. V těchto vysokých tónech je pokles na novém úseku o 4 až 6 dB. Uvedené rozdíly jsou stejné při všech rychlostech od 50 km/h až po rychlost 100 km/h.

Měření protihlukových vlastností bylo prováděno půl roku po položení nového povrchu i na dvou sousedních úsecích: z asfaltového koberce mastixového, z gumoasfaltu a z asfaltového betonu. Měření byla prováděna metodami CPX a SPB. U metody CPX, což je měření hluku přímo u pneumatiky, bylo potvrzeno snížení hlučnosti povrchu při průjezdu po gumoasfaltu oproti běžnému asfaltovému koberci mastixovému o minimálně 2,4 dB při 100kilometrové rychlosti a 4,1 dB při rychlosti 50 km/h.

„Při srovnání s druhým typem asfaltového povrchu bylo snížení hluku dokonce ještě vyšší, převýšilo 5 dB. Navíc dochází k podstatnému snížení hlučnosti ve frekvencích, na které je lidský sluch nejcitlivější, tj. při frekvencích vyšších než 1000 Hz,“ vysvětlil profesor Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně.

Měření však měla odpovědět i na otázku, zda nový povrch dokáže snížit, resp. pohlcovat hluk. Proto byla použita také druhá metoda SPB, kdy jsou mikrofony umístěny ve vzdálenosti sedm a půl metru od projíždějících vozidel. Ve srovnání s asfaltovým betonem došlo ke snížení hlučnosti v průměru o 5,6 dB(A), při průměrné rychlosti vozidel 82,3 km/h. To podle profesora Kudrny znamená, že došlo ke stejnému snížení hlučnosti, jako kdyby zde projelo jen 28 % vozidel, nebo jako by úsekem auta projížděla v průměru o 20 km/h pomaleji, tedy průměrnou rychlostí 62 km/h. U povrchu s mastixovým kobercem činilo snížení hluku 3,8 dB(A) při průměrné rychlosti vozidel 85,2 km/h.

„To představuje snížení intenzity provozu na 42 % nebo snížení rychlosti o 15 km/h na průměrnou rychlost 70 km/h. Naměřené hodnoty nám ukázaly, že gumoasfaltová porézní vrstva prokazatelně pohlcuje dopravní a vnější hluk. Na uvedených sníženích intenzit dopravy se z jedné čtvrtiny podílí právě tato schopnost nového povrchu,“ dodal profesor Kudrna.

REAKCE JSOU KLADNÉ

Testovány jsou také rovnost, kluzkost nebo drenážní schopnost tohoto povrchu. Prozatímní reakce jsou velmi kladné od řidičů i silničářů, kteří si nový povrch pochvalují. Podle nich je silnice sušší a méně hlučná, což potvrdil i šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

,,Podle našich běžných vizuálních prohlídek není povrch vozovky po zimní sezóně nikterak narušen, což je pro nás příznivá zpráva, ale uvidíme, jaké výsledky přinesou zkoušky v laboratořích. Každý nový materiál musí oproti stávajícímu přinést nějaká zlepšení, například větší odolnost proti vyjíždění kolejí, menší hlučnost, sníženou cenu a delší životnost povrchu. Samozřejmě, materiál musí být certifikován a jeho použití schváleno pro zabudování na silnicích I. tříd v České republice,“ uvedl. Vozovka s vrchní vrstvou z takzvaného gumoasfaltu je elastická a odolná vůči povětrnostním podmínkám. Výstavba silnic ze směsi asfaltu a pryžového granulátu je sice finančně mírně náročnější ve srovnání s klasickým asfaltem, nicméně vše se vrátí dlouhou trvanlivostí a spolehlivostí.

Metoda SPB měří hluk pomocí mikrofonů umístěných ve vzdálenosti sedm a půl metru od projíždějících vozidel.

Při metodě CPX se měří hluk přímo u pneumatiky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *