Chytré telefony jdou na trh bez nabíječek

Mobilní telefon řady Nokia s označením 301 bude vůbec prvním výrobkem tohoto druhu, jenž bude na trh uváděn bez nabíjecího zařízení v balení.

Od časů, kdy cihlovitě neforemné mobilní telefony, připomínající vojenské polní radiové stanice, začaly být na trhu dostupné, se naše šuplíky začaly pozvolna plnit nejrůznějšími typy nabíječek. A spolu s tím, jak se trend mobilních a chytrých telefonů rozšiřoval stále více do světa, byli jsme svědky toho, jak se z několika nabíječek ve zmíněném šuplíku stává nepřehledný chuchvalec, čítající dnes podle našeho komunikačního vytížení i několik desítek různých typů.

ŽÁDNÉ DOPLŇKY

Sada nové Nokie bude tudíž velmi prostá, a nebude obsahovat žádné další uživatelské doplňky. Kdo bude chtít, pochopitelně si může na prodejním místě dokoupit nabíječku nebo jiné vychytávky dle vlastního uvážení. Co k tomu ale výrobce mobilních telefonů vede? Nokia se totiž stala součástí kampaně, již vede mobilní operátor O2. Ta nese prostý a vysvětlující název „Dobíječky z krabic ven“ (Chargers Out of the Box), a jejím cílem je snížit celkové dopady globální produkce moderní komunikační techniky na životní prostředí.

Na počátku kampaně stál prostý anketní výzkum, který potvrzuje jistě i naši vlastní zkušenost. O2 zjistil, že jen ve Velké Británii se v pomyslných šuplících a krabicích s nepotřebnou elektronikou (kterou si schováváme pro strýčka Příhodu) nachází kolem jednoho sta milionů nepoužívaných nabíječek. Jen v hrubém úhrnu to činí 18 700 tun potenciálně využitelného, leč ladem ležícího materiálu. Pro větší názornost se v kampani uvádí, že délka měděných drátů v uložených nabíječkách by překonala 210 tis. km.

SNÍŽENÍ ODPADŮ

Mimo jiné bylo v rámci anketního výzkumu prokázáno, že praktická většina (kolem 70 %) uživatelů dnes dobíjí mobilní telefony přes USB kabel. Otázka další produkce nabíječek, standardně přibalovaných do krabic, by tedy byla skutečně zbytečným mrháním. Pokud by prý další výrobci a prodejci mobilních telefonů v Británii přistoupili ke kampani, ušetřilo by se tak kolem 30 milionů nabíječek. Přibližně tolik nových telefonů se na ostrovech ročně prodá.

K Nokii se prozatím přidala společnost Sony s HTC. „V současnosti zkoušíme vytvořit několik typů mobilních telefonů, řad prodávaných bez nabíječky,“ říká Bill Eyres, vedoucí programu O2 Think Big. „Zákazníky chceme v rámci větší udržitelnosti a ekologičtější produkce lákat sníženou cenou balení bez nabíječek. Pokud se tento pilotní program uchytí v rámci Británie, uvažujeme pochopitelně o jeho přenosu do dalších zemí Evropy a celého světa.“

Zdroj: Nokia

Mgr. Radomír Dohnal

Od dob prvních mobilů se naše šuplíky plní nabíječkami

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *